BİR EĞİTİMCİ OLARAK HZ MUHAMMED
Kitap : ‘’BİR EĞİTİMCİ OLARAK HZ MUHAMMED’’ Yazarı : ABDULFETTAH EBU GUDDE İki bölümden oluşan bu kitapta ; Birinci bölüm “Peygamber Efendimiz (s.a.s) öğretmenlik Yönleri” , 2. Kısımda ise, “Peygamber Efendimiz (s.a.s) Öğretim Metotları” işlenmiş.Kitap : ‘’BİR EĞİTİMCİ OLARAK HZ MUHAMMED’’
Yazarı : ABDULFETTAH EBU GUDDE
İki bölümden oluşan bu kitapta ; Birinci bölüm “Peygamber Efendimiz (s.a.s) öğretmenlik Yönleri” , 2. Kısımda ise, “Peygamber Efendimiz (s.a.s) Öğretim Metotları” işlenmiş.
Birinci bölüm: Peygamber Efendimiz (s.a.s) öğretmenlik Yönleri
Bu bölümde Kur’an-ı Kerim’den ve Peygamber Efendimiz (s.a.s) ‘in öğretmenlik Yönleri hayatından yola çıkarak Onun öğretmenlik yönlerine değinilmiştir.
Hataları yüze çarpmamak, güzel bir şekilde uyarmak,
İlim öğrenmeye ve öğretmeye teşvik etmek,
Faydasız ilimden uzak durmak,
Konuşmalarının tane tane olması,
Belirgin ve açık kelimeler kullanması,
Söylediği söz anlaşılsın diye 3 kez tekrarlaması,
Konuşmayı gereksiz yere uzatmaması ve aşırı derecede kısa tutmaması,
Herkesin seviyesine hitap etmesi,
Bir öğretmenin başarılı olabilmesi için gerekli özellikleri 4 başlık altında topluyor:
Yaratılış Güzelliği
Ahlak Güzelliği
Söz Güzelliği
Davranış Güzelliği
Âlemlere rahmet ve öğretici olarak gönderilen Peygamber Efendimiz (s.a.s) ‘in öğretmenlik Yönleri tüm bu özellikleri kendisinden barındırdığı için, bütün mahlûklardan üstün kılındığı açıkça görülmektedir.
O, eğitimi ve insanları bilgilendirmeyi okul sıralarındaki gibi 40 dakikaya değil, hayatının her alanında yer vermiştir. Her fırsatta insanlara bir şeyler öğretmeyi amaç edinmiştir.
Kendisini nübüvveti sebebiyle üstün görenlere; “Ben de sizin gibi Mekke’de kurutulmuş et yiyen bir kadının oğluyum.” diyerek onlara yakın davranmıştır.
Kardeşlerim, Peygamber Efendimiz aleyhisselamda bulunan bu vasıflarla kendimizde bulunan vasıfları karşılaştıralım. Sizce biz ne kadar öğretmeniz.
İkinci Bölüm : Peygamber Efendimiz (s.a.s) ‘in ÖĞRETİM METOTLARI
Bu bölümde, Efendimiz aleyhisselamın “öğretmenlik” vazifesini icra ederken uyguladığı yöntemler başlıklar halinde ele alınmaktadır. Her yöntem birden fazla hadis ve kıssa ile örneklendirilmektedir.
Başlıklar şunlardır;
Yaparak, Yaşayarak Öğretme Yöntemi
Tedrici Olarak Öğretmesi
İtidalli Oluşu Ve Usandırmaması
Bireysel Farklılıkları Gözetme
Soru- Cevap Yöntemi,
Mukayese Ve Temsil Yöntemi
Teşbih Ve Benzetme Yöntemi
Toprak Üzerine Şekil Çizme Yöntemi
Beden Dilini Kullanma Yöntemi
Efendimiz aleyhisselam bu yöntemleri kullanarak toplum arasında konuların daha iyi anlaşılmasını sağlamıştır.
Konuları Pekiştirme- Dikkat Çekme gibi teknikler kullanarak hem merak etme hem de öğrenmeyi kalıcı hale getirmiştir.
Aynı zamanda Efendimiz aleyhisselam’ın, yazıyı ve dil eğitimini tebliğ ve öğretimde önemli bir araç olarak gördüğü ve Ashabını dil öğrenmeye ve öğretmeye teşvik ettiği de kitap içerisinde belirtilmiştir.
Özetle o dönemlerde eğitim bilimlerinden söz edemezken hatta eğitim almanın bile zor olduğu dönemlerde. Peygamber Efendimiz (s.a.s) ‘in insanların öğrenmesini kolaylaştırıcı teknikler kullanması Öğreticilik kavramının en doğru örneği olan Peygamber Efendimiz (s.a.s) in bir kitaba yada bir hayata sığmayacak yaşamı , yaşayışı ile bize bir kez daha örnek olduğunu öğrendik.